Strijdlustig sociaaldemocraat Jan Breddels overleden

12 februari 2022

Jan Breddels, derde van links, als lijsttrekker van Open Appèl, in 1974

Jan Breddels, partijgenoot van het eerste uur, is op 4 februari j.l. op 91-jarige leeftijd overleden. De PvdA verliest in hem een gedreven en strijdlustig sociaaldemocraat. Jan heeft in Wassenaar, de gemeente waar hij tot aan zijn overlijden woonde en die hij immer kritisch in de gaten hield, zijn sporen verdiend.

Hij was lijsttrekker en vervolgens vier jaar lang lid van de gemeenteraad voor Open Appèl, de progressieve combinatie avant la lettre in ons dorp die begin jaren zeventig de kiezers wakker schudde met een sprankelende verkiezingscampagne. Jan was als voortrekker lid van de PvdA, Eddy Schuyer stond voor D66 op de lijst en Gerard Gordijn voor de toenmalige PPR. Naast het raadslidmaatschap was Jan Breddels een geliefd ambtenaar van het ministerie van CRM (later VWS) Hij vervulde een aantal directiefuncties. In het oog springend was zijn werk als directeur van het Spreidingsbureau Rijksgenoten van het ministerie van CRM, dat eind jaren zeventig, begin jaren tachtig de komst en opvang van vele duizenden Surinaamse landgenoten in Nederland moest regelen. Insiders wisten dat Joop den Uyl hem persoonlijk voor deze zware klus had gevraagd. Jan Breddels was ook een stuwende kracht binnen ‘Wereldcontact’ een reisorganisatie gericht op (familieleden van) emigranten

Jan was bij CRM o.a. beveiligingsambtenaar (BVA), de ambtenaar die de veiligheidsonderzoeken van de politieke en ambtelijke top aanvraagt bij de binnenlands veiligheidsdienst. Zijn officiële functies bij het ministerie waren onder meer Hoofd van de Centrale Directie Apparaatszorg en Hoofd van de Centrale afdeling Algemene Zaken. Hij werd in 1984 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau en in 1991 tot Ridder van de Nederlands Leeuw.

“Äls het niet meer gaat, dan gaat het niet”, was het motto in zijn overlijdensbericht. Jan Breddels ging ervoor, zijn hele leven lang voor heel veel mensen, met de sociaaldemocratie als bezieling. De PvdA in Wassenaar zal hem missen!

Henk Goulooze