In memoriam Hans Noordover

24 februari 2024

Hans als kritisch toehoorder bij de lezing op 1 mei

Volkomen onverwacht is onze penningmeester Hans Noordover overleden. Hans was bijna vijftig jaar lid van onze partij en was sinds 2014 onze penningmeester. Van Hans zou je kunnen zeggen dat hij wat op zichzelf was. Een einzelgänger. Hij woonde alleen en trok zich, gewapend met een soldeerbout, graag als een soort professor Barabas terug in een bovenkamer vol elektronische apparatuur waarvan alleen hij de geheimen leek te doorgronden.

Vaak was hij daar liever dan in zijn huiskamer. Daar ergerde hij zich aan sportverslaggevers die op de radio opgewonden schreeuwden bij doelpunten of gemiste kansen. En hij baalde van de vele talkshows op de televisie met hun eindeloze prietpraat.

Maar Hans was niet mensenschuw. Hij was gewoon een man van weinig woorden, die resultaatgericht deelnam aan een gesprek of een vergadering. Hij was altijd bij onze ledenbijeenkomsten en borrelde graag mee nadat het formele deel van de vergadering was afgerond. Hij was ook een liefhebber van muziek en een vaste bezoeker van concerten in de open lucht.

Zo zuinig als Hans kon zijn met woorden, zo zuinig was hij ook met het geld dat hem als penningmeester van onze afdeling werd toevertrouwd. Hij werkte zeer nauwgezet en stipt volgens de regels van de boekhouding. Daarnaast waakte hij er als bestuurslid voor dat alle leden optimaal betrokken werden bij de besluitvorming.

Hans was maatschappelijk betrokken. Niet  alleen als penningmeester van de PvdA, ook als vrijwilliger van het Repair Cafe. De technische vaardigheden, opgedaan tijdens zijn werkzame leven, zette hij belangeloos in voor de Wassenaarse samenleving.

Hans was een einzelgänger, maar wel één met warme gevoelens om voor de mensen nom zich heen.  Nou laat hij ons plotseling alleen.