De coalitie van VVD, Hart voor Wassenaar, Lokaal Wassenaar én Groen links heeft haar plannen voor Wassenaar onder de naam ‘Zelfbewust, Duurzaam en Realistisch’ bekend gemaakt. Kort maar niet zo krachtig wordt vooral verwezen naar staand beleid. Je vraagt je af waarom Wassenaar hier 3 maanden op heeft moeten wachten. En, waarom er vier wethouders nodig zijn voor een beleidsarme agenda.
Henri van Smirren; fractievoorzitter van de PvdA verzucht:” Dat is nog niet het ergste, dit akkoord laat jongeren die op zoek zijn naar een woning volledig in de kou staan. Op woningbouw komt Wassenaar voor de plannen voor de komende jaren volledig tot stilstand. De vier staande plannen (Kerkehout, Gemeentewerf, ANWB locatie en Den Deylschool) worden nog voltooid maar dan houdt het wel zo’n beetje op. “Den Deyl” gaat zelfs terug in het aantal geplande woningen!” Daarmee wordt zelfs de discussie over het percentage sociale woningbouw niet zinvol. 25% of 30% van 0, het blijft 0.
Het programma is doorspekt met teksten die vooral het belang van Wassenaar in de regio benadrukken. Wat ons betreft is het samenwerken met andere gemeenten en de Provincie belangrijk om het droombeeld van Wassenaar, ook in 2050 een groen zelfstandig dorp waarin het prettig wonen is, te realiseren. Dat vergt constructieve samenwerking in de regio. Dan kun je niet alleen maar nemen en moet je ook geven. Volstrekt onvoldoende vinden wij het akkoord als het gaat om het de ambitie op duurzaamheid. Zelfs geen zonneweiden op parkeerplaatsen wat goed zou kunnen! In het akkoord staat zelfs te lezen dat de huizen in 2050 nog door aardgas worden verwarmd. Van een akkoord ondertekend door Groen Links zou je toch echt meer ambitie verwachten.
De onroerend zaakbelasting gaan maar liefst met 20% omhoog. Juist in een tijd waarin veel inwoners de eindjes aan elkaar moeten knopen onverantwoord en niet onderbouwd.”
Henri eindigt: “Gelukkig wordt er wel een aantal ontwikkelingen doorgezet waarin politiek overeenstemming bestaat. Een structurele plek van een armoederegisseur verdient waardering. Komende jaren meer ruimte binnen de bebouwde kom voor fietsers en voetgangers juichen we toe. Overal 30 KM zal wennen zijn maar komt de leefbaarheid en veiligheid ten goede. Wel vragen wij ons af hoe hierop gehandhaafd gaat worden en of 30 KM daadwerkelijk tot minder sluipverkeer zal leiden. Overigens vinden wij het opmerkelijk dat de Stoeplaan en Groot Haesbroekseweg hiervan worden uitgesloten.