Nummer 5 op kandidatenlijst, voorzitter van afdeling

Jenneke Boerman

Over Jenneke Boerman

Jenneke Boerman (1965) woont sinds 2004 in Wassenaar en is sinds 1985 lid van de Partij van de Arbeid.

Jenneke werkt sinds 2006 in de ziekenhuissector, momenteel in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) waar ze o.a. verantwoordelijk is voor de onderhandelingen tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraars. Ze begon haar loopbaan bij de Shell Groep, waar ze 17 jaar in diverse vooral financiële functies heeft gewerkt in Chemie, Exploratie en Productie en in de Centrale Kantoren. In haar Shell periode werkte ze een aantal jaren in Centraal Afrika en in London.

Jenneke studeerde Civiel Recht, gevolgd door een post-doctoraal bedrijfskunde (MBA). Meer recent haalde ze een Master in Health Economics, Policy and Law (Beleid van de Gezondheidszorg).

In Wassenaar was Jenneke een aantal jaren lid van de oudercommissie van de Stichting Kinderdagverblijven Wassenaar (tegenwoordig Norlandia).

Wat zijn je drijfveren?

Wereldwijd is de verdeling van geld en macht tussen de ‘gewone’ burgers enerzijds en de grote internationale bedrijven en kapitaalverschaffers anderzijds de laatste decennia verschoven in het nadeel van de burgers. Samen met de exorbitant hoge inkomens voor een piepklein deel van de wereldbevolking denk ik dat dit één van de redenen is waardoor een deel van de burgers ontevreden is, en vatbaar is voor populistische stromingen. Ik zou de balans graag zien veranderen ten goede van de ‘gewone’ burger.

Dichter bij huis gaat het mij erom dat iedereen zoveel mogelijk kan meedoen in de maatschappij. Omdat daarvoor vooral goed onderwijs en goede (preventieve) zorg belangrijk zijn, vind ik dat we daar als maatschappij voldoende in moeten investeren.

Wat wil je tot stand brengen?

In Wassenaar wonen relatief weinig mensen die voor een progressief of links beleid zijn. Juist daarom vind ik het belangrijk dat de weinigen die wél een progressief beleid willen, elkaar meer opzoeken en intensiever samenwerken. Voor onze PvdA afdeling betekent dit dat ik graag de verbinding met andere progressieve partij(en) en groeperingen wil  versterken door samen activiteiten te ontplooien.

Jenneke is sinds september 2018 voorzitter van de PvdA afdeling Wassenaar.