10 maart 2017

Wassenaar trekt drempel weg voor rolstoel

Het is al weer een jaar geleden dat gemeenteraadslid Jan van Noort (PvdA) een willig oor vond bij het college van Burgemeester en wethouders voor een initiatief om Wassenaar rolstoelvriendelijk te maken, maar nu gaat het dan toch gebeuren. Een keurmeester van de organisatie Ongehinderd heeft een begin gemaakt in het gemeentekantoor waar onder meer rolstoeltoilet, lift en opgang zijn beoordeeld op toegankelijkheid voor mensen die slecht te been zijn of visueel gehandicapt.

Ongehinderd deelt geen gele of rode kaarten uit, maar wil overheid en bedrijven stimuleren om gebouwen voor iedereen toegankelijk te maken. Zo kunnen bedrijven een keuring aanvragen. Als ze vervolgens een keurmerk krijgen worden ze vermeld op de Ongehinderd App. Mensen met een handicap kunnen dan op hun smartphone of computer zien waar ze terecht kunnen.

Nederland telt nu al 2,5 miljoen mensen met een beperking en dat aantal zal toenemen met de vergrijzing. Een keurmerk biedt een ondernemer de kans de klantenkring flink uit te breiden. Soms is een simpele ingreep, zoals het verlagen van een drempel, al voldoende om een winkel of restaurant toegankelijk te maken. Bovendien zullen ondernemers sowieso moeten investeren in een goede toegankelijkheid, want die is sinds 1 januari van dit jaar wettelijk verplicht.

Deelname van een gemeente aan het project levert een wervende pagina op de site Ongehinderd.nl met  nuttige informatie over de voorzieningen. Plaatsen als Den Haag, Maastricht en Eindhoven zijn daar al te vinden.