“Gouden” PvdA’er aangenaam verrast

4 mei 2021

“Jehova getuigen”, dacht Peter Slats toen op zaterdagmorgen bij hem werd aangebeld in de smalle en doorgaans doodstille Florijnstraat. Schielijk keek hij door het raam. Toen Peter voor zijn deur een onbekende dame zag met een flinke bos rode rozen, besloot hij toch maar open te doen.

Hij was aangenaam verrast toen het bleek te gaan om voorzitter Jenneke Boerman van de PvdA in Wassenaar. Naast bloemen bracht zij op 1 mei, de Dag van de Arbeid, ook een gouden speld die hoort bij het 50-jarig lidmaatschap van de PvdA.

Het was Peter ontgaan dat hij inmiddels 50 jaar lid is van de sociaaldemocratische partij. Tijdens een gesprek ontpopt hij zich als een “slapend” lid. Hij is geen vaste bezoeker van de vergaderingen in Wassenaar, maar blijkt wel een levendige belangstelling te hebben voor de politiek. En daar heeft hij, zoals zoveel PvdA’ers, vaak een heel eigen mening over. ,,Zonder discussie heeft een partij geen bestaansrecht”, zegt Peter Slats erover.

Hij heeft goede herinneringen aan een twee jaar durende kadercursus van de partij, die hem veel leerde over de geschiedenis en het gedachtegoed van andere politieke partijen. “Er was veel discussie, en ik heb er veel van geleerd”, zegt Peter Slats.